maandag 29 mei 2017

Sundsvall

Vandaag hebben we de Jungfrukustvägen gevolgd, een hele mooie route langs de kust van de Botnische Golf.








Volgens ons reden we daar gisteren en vrijdag  ook al over, maar toen stonden er geen borden.







duidelijke beschrijving, van wat er in elk dorp te vinden was.... moesten ze van heel de kust hebben........














Kraanvogels op een akker











Ook onverharde wegen zaten in de route, zelfs een van 4 km, waar we na 3 km terug moesten omdat er ineens een bord doodlopende weg stond…..pfffff








Verderop liepen twee routes in elkaar over en volgden we verderop de kustvägen, omdat de andere ophield.


Eerst reden we het dorp Härte binnen, waar nog echte oude huisjes stonden , gebouwd in het water










de rekken om stokvis te drogen 










Ook  kwamen we zo  in Lörudden terecht, een dorpje waar je anders nooit zou komen, maar erg leuk was om te zien , al hadden we het idee dat de wereld hier toch wel ophield…..
Duidelijk wat dit bord betekent, zagen we ook in Härte








 mooi haventje,









 Huisjes met scheve ramen en deuren











De was op gezamenlijke waslijnen 











Leuk vuurtorentje











Genieten van de mooie natuur












Onderweg een  bord dat wij nog nooit tegengekomen zijn en nee, geen beer gezien











We stopten vlak voor Sundsvall en staan nu op













Alweer een mooie plek aan het water












Dit is ons uitzicht voor vanavond











Vanavond nog even naar het strandje gelopen












Het was niet warmer dan 11 graden vandaag, toch hebben we lekker buiten gezeten in de zon en uit de wind, ja zelfs nog buiten gegeten vanavond
We blijven hier morgen nog een dagje en gaan dan op de fiets naar Sundsvall









 nog een paar omdat het hier zo mooi is.........

zondag 28 mei 2017

Hudiksvall

En weer een stukje naar boven in Zweden gereden.
We reden langs de kust van de Botnische golf over de 76 , een mooie rustige weg, die ook nog eens door dorpjes voert, zodat we niet alleen bomen zien,
We bleven staan in Hudiksvall, op

Dit keer niet aan het water.
 Duidelijk dat de vrije dagen weer voorbij zijn, we staan hier met nog 6 andere campers op een camping met 74 plaatsen. De dame aan de receptie vertelde, dat ze hier echt maar 3 maanden hebben waarin ze redelijk tot goed bezet zijn...





We zijn op de fiets naar het centrum gereden, waar niet zo heel veel te zien was, maar we hadden gelezen dat er een mooie kerk stond
























en er nog een mooie oude wijk met vissershuizen was,












ook langs het water stonden nog mooie oude pakhuizen op palen











mooi kunstwerk











En alweer zo'n mooie oude auto....













Terug op de camping natuurlijk gekeken naar de spannende ontknoping van de Giro.... wat een prachtige overwinning van Dumoulin.
Gelukkig begon het daarna pas te regenen en onweren, want dan hebben we geen beeld en geluid meer, maar we hebben alles kunnen volgen..... Daarna was het regen-droog-regen-droog. Hopelijk morgen beter weer, alhoewel het niet echt koud was, 16 graden, maar dat zullen ze nu in Nederland wel heel erg koud vinden........



Nog een paar , omdat het zolang , 37 jaar, geleden is dat een Nederlander een grote rit won .........










En eindelijk het blog weer kunnen bijwerken: we hebben een paar dagen zonder internet gezeten, geen wifi en ook geen internet via mijn internetabonnement .... niet gedacht , dat er in zo'n ontwikkeld land als Zweden nog zulke plekken bestaan...

zaterdag 27 mei 2017

Axmarbruk2

Vandaag een dagje blijven staan. Gisteravond had ik koorts, vroeg naar bed gegaan, maar vandaag toch nog niet fit. Vanmorgen dus maar kalm aan gedaan.
Vanmiddag was ik weer wat opgeknapt en besloten we toch een eindje te gaan wandelen.
Dit leuke vogelhuisje zagen we aan een boom in het bos hangen













Er liep een mooie route door het bos en
















langs het meer












hier kom je wel tot rust hoor........











en weer door naar naar het scheepswrak .













Ook hier in Zweden staan weer overal van die mooie informatieborden:














Op de terugweg ook nog even langs een oude ijzerertsfabriek gelopen.











Terug op de camperplaats weer rustig aangedaan, hopelijk gaat dit slechte gevoel snel voorbij.....

vrijdag 26 mei 2017

Axmarbruk1


Vanmorgen waaide het, evenals vannacht heel hard, zelfs Beau zocht beschutting.
Zoals gisteren al gezegd, vandaag eerst naar Ostbybruk gereden, want daar zit een officiële Fiatdealer.
Meneer heeft de accu doorgemeten en daar ligt het niet aan…. Hij was heel vriendelijk en behulpzaam en zocht voor ons de Mobilvetta-dealer in Zweden op. Daar gaan we volgende week nog maar eens langs.
Nu had ik gisteravond nog gezien dat een lampje niet brandde en daar heb ik op gedrukt…. Vanmiddag uitgeprobeerd, of we nu wel iets konden en jawel, hij schijnt nu niet zo snel leeg te lopen, maar gelukkig hebben we op de camperplaats hier sowieso stroom, dus we kijken het even aan…..
Verder moest ik nog op zoek naar medicijnen: ik heb weer eens een blaasontsteking.
Eerst naar de Apteka, maar die wilde een recept. Dus op zoek naar een dokter, gelukkig was er een vriendelijke mevrouw die ons tot bij de dokterspost bracht. Daar eerst een receptioniste, dan een verpleegster, die eerst moest overleggen met de dokter, die er niet was…. Na anderhalf uur had ik dan eindelijk de medicijnen. Nu maar hopen dat ze snel werken, want ieder kwartier naar de wc gaan is echt geen lolletje als je steeds onderweg bent!
Doorgereden naar Axmar waar we nu weer een mooi plekje hebben op de camperplaats, Die  ligt weer aan het water, en 









zoals we al eerder hadden , bij een leuk restaurant, 









We zitten in een natuurgebied












Prachtig om hier te wonen






































Je ziet hier heel vaak prachtige oude auto's rijden:














Peter heeft nog een deel van de Giro zitten bekijken en ik heb buiten in de zon zitten breien.