donderdag 13 oktober 2016

Huesca

Het was fris vanmorgen, te veel verwend geweest de laatste weken.
We hebben weer een flink stuk gereden. Eerst door de graanschuur van Spanje en later kwamen we weer de wijngaarden en de olijfbomen tegen.







Over windmolens plaatsen doen ze hier ook niet moeilijk hoor, hele rijen na elkaar…….











Ook vandaag merkten we dat het er in Spanje ook heel dor kan uitzien, dus zullen ze wel weer blij zijn met de regen van vandaag.











Wij stopten ditmaal in Huesca, eerlijk bekennen, dat ik nog nooit van deze stad gehoord had.
De camping bleek gesloten, maar er ligt een grote  parkeerplaats voor, die  als camperplaats fungeert:
Huesca heeft een mooi oud centrum.
We liepen via alweer een mooi park naar het centrum.
Het moet wel heerlijk koel zijn hier midden in de zomer!








Een prachtige fontein

















Door de stille winkelstraten ( we liepen hier om half 4, de winkels zijn allemaal dicht en gaan pas op half 5 of 5 uur weer open…) liepen we naar het toeristenbureau.. ook gesloten natuurlijk.














Doorgelopen , geklommen eigenlijk, naar de kathedraal. Mooi van buiten , 

















maar zeker ook mooi van binnen:




Dit vond ik zelf heel erg mooi:






Tegenover de kathedraal staat het gemeentehuis.
 Leuk, bij iedere straat staat uitleg….


Bij het toeristenbureau hoorden we dat we zeker de San Pedro Iglesia moesten bezoeken. Die hadden we nu net overgeslagen, om niet weer de indruk te wekken dat we alleen maar in  en naar kerken kijken.








Maar dit advies was goed hoor: bij de kerk was nog een prachtige kloostergang:













Ook in de kerk nam ik een paar mooie foto’s:

Door de prachtige straatjes liepen we verder

 en stopten even bij de bakker voor de plaatselijke lekkernijen:

We liepen weer terug, de fontein spoot nu wel water, prachtig:

Een beetje verkeerd gelopen, maar uiteindelijk toch bij de camper teruggekomen.
Het was toch nog 17 graden vanmiddag. Wel regelmatig een buitje…….



woensdag 12 oktober 2016

Soria

Vannacht hadden we voor het eerst in lange tijd weer regen.
Voor ons minder leuk, maar we denken dat de inwoners hier er erg blij mee zijn.
Vanmorgen , toen we tankten, begrepen we van de pompbediende dat het hier van de zomer vaak boven de 40 graden was en erg droog.....






We reden verder naar het oosten, via de N122. Een mooie route, dwars door de wijngebieden.











Tot onze verbazing zagen we dat de druiven er hier nog aanhangen ( half oktober!)












maar,blijkens de foto's zijn ze nu toch ook begonnen met de oogst:














We zagen veel Bodega's, maar er waren geen parkeerplaatsen, dus stoppen om foto's te maken lukte niet. Vandaar een beetje wazige foto's.
























Het was wel erg rustig, in Spanje was het vandaag een nationale feestdag.
Prachtig rood:














We stopten vandaag in Soria en staan voor de verandering weer eens op een camping:

Aanvankelijk stonden we hier alleen, later kwamen er nog 2 Hollandse  en 1 Spaanse camper bij, de laatste ook een Mobilvetta....... we komen er bijna geen tegen.








Op de fiets naar het stadje gereden, waar we door een prachtig park midden in de stad liepen:


 Er stond ook een kapel in het park:
 De arena waar de stierengevechten worden gehouden lag iets verderop:

Het leeft hier dus nog wel, gezien de grote arena
In de Santa Domingokerk zagen we dat er hier nog heel veel nonnen wonen in het klooster naast de kerk.










Het was 4 uur en de nonnen deden hun gebed:















De kerk had overigens een prachtig portaal:














Toen we uit de kerk kwamen regende het  en dat hield niet op. We besloten koffie te drinken en daarna terug naar de camping te gaan, want de regen hield niet op.....
Een processie in de regen.....
Het was ook niet warm vandaag, was het gisteren nog 24 graden, vandaag bleef de temperatuur bij 12 graden steken!
pas vanavond hield het op met regenen.......