zondag 27 september 2015

Terug in Kroatiƫ.

Onze eerste nacht wild kamperen is goed bevallen.
Ik dacht dat ik geen oog dicht zou doen, maar dat is toch meegevallen.
Toen we opstonden was er geen zon, maar heel veel bewolking
.
De temperatuur was wel goed, zo’n 23 graden, dus niks te klagen

Na een hele mooie route langs de baai van Kotor, met weer de nodige stops:


















 kwamen we aan bij de grens.


















Hier weer de nodige formaliteiten, wat kan iemand zichzelf toch belangrijk vinden, maar uiteindelijk mochten we toch
Montenegro uit



















en Kroatie in.











We besloten onderweg om maar meteen door te rijden naar een camping in de buurt van Dubrovnik.
Uiteraard hadden we al het een en ander bekeken in onze boeken en tegenwoordig heb ik ook een zeer goed bruikbare app en zo wisten we , dat de eerste camping die we tegenkwamen goed was.
Hier staan we dan ook: camping Kate in Mlini
Een kleine, drukke camping met heel veel Nederlanders……na 2 weken bijna geen Nederlander te hebben gezien, en op campings, ook niet veel andere mensen trouwens ( soms stonden we zelfs alleen)dus weer even wennen.
De rest van de middag beetje gelezen over Dubrovnik en een wandeling gemaakt.
De camping ligt heel hoog en we moeten naar de haven om met de boot naar Dubrovnik te gaan.
We hebben even de weg verkend.

Na heel veel treden, eerst naar beneden en daarna weer naar boven, 
















weten we waar we morgen aan toe zijn.

In Mlini staat een prachtige oude boom:



De Zeeuwse deken kampeert nu op: 





zaterdag 26 september 2015

Budva, Kotor en wild kamperen

We hebben afscheid genomen van onze Duitse reisgenoten.
We denken niet , dat we ze nog eens tegenkomen, Zij gaan nog naar Albaniƫ en wij gaan naar het noorden.
Onze Italiaanse buurman maakte nog een foto van ons samen en wij vertrokken richting Budva.










Maar eerst zagen we onderweg nog een eilandje voor de kust bij Sveti Stefan. Hier mag je niet op, er zijn alleen hotels, die onderdak bieden aan de rijken der wereld ….
Schijnt het meest gefotografeerde plekje van Montenegro te zijn, terwijl je eigenlijk niks dan een aantal gebouwen ziet…..







Dan maar doorgereden naar Budva, waar we de auto geparkeerd hebben bij de oude stad.
Budva wordt ook wel Mini-Dubrovnic genoemd!
Heel veel mooie plekjes:

 een bruidspaar voor de kerk, die we dus niet van binnen konden bekijken










De oude stad is een wirwar van straatjes, vol met kleine winkeltjes en komt uiteindelijk uit bij de
Citadel.

Daar hebben we bovenop gelopen, gaf een prachtig uitzicht over de stad en de baai:






Het oude deel 




 het nieuwe deel
Er stond ook  nog een hele grote klok:



















ik vind die was, die zo hoog hangt toch zo leuk...wil ik thuis eigenlijk ook wel....


En dan de palmen, dit is weer een hele mooie:
Via de haven weer terug gelopen en verder gereden naar Kotor.
We wilden eigenlijk bij Budva blijven staan, maar de camperplaatsen en campings zagen er nbiet zo geweldig uit , dus we zouden wel in Kotor gaan staan.
Ook Kotor bleek niet over een camping te beschikken en de camperplaats stond al vrij vol, dachten we.
Dan maar naar Muo afgeslagen, ligt vlakbij, daar eerst even gegeten op een parkeerplek aan de baai, en tegenover Kotor.
We hadden meteen zoiets van : hier kunnen we wel overnachten ook.
Dat gaan we dan ook doen.
Zeg nou zelf, hier kan je toch wel een dagje blijven he; deze cruiser voer net de haven van Kotor uit











We hebben de fietsen van de camper gehaald en zijn naar het oude stadsdeel gefietst.
Dit overtrof al onze verwachtingen:










De entree ofwel toegangspoort

met meteen daarachter de grote klok



schitterende doorkijkjes,
















 mooie kerken,



















mooie gebouwen,













we maakten een wandeling over de stadsmuur, zover we konden en liepen weer naar beneden om verder te dwalen

Mooi zicht op de burcht ook vanaf de stadsmuur:

Na heel veel te hebben bekeken en heel veel foto’s te hebben gemaakt, zijn we weer  teruggegaan naar de camper. We hadden Beau niet meegenomen en die kunnen we geen uren in de camper laten zitten.
We zijn gaan fietsen richting Stoliv, want daar zou ook nog een camping zijn. Maar de weg is hier heel smal, dus leek het ons een goed idee, om eerst maar eens op de fiets te gaan kijken.
Een prachtige tocht langs de baai!








gaat hij nou met die koe wandelen????

De camperplaats was niks, alleen met kleine campers kon je er op.
Geen spijt van de fietstocht, het was heerlijk weer en we hadden de tijd,
Ook onderweg de nodige fotomomenten:
Een mooi schip:




















Prachtige uitzichten







En dan zie je ineens zoiets moois in the middle of nowhere:






Bij de camper nog even buiten gezeten en  nagenoten van een druk, maar leuk dagje!
En alweer was het heerlijk weer: 25 graden,  een stralende zon met een beetje wind.





De Zeeuwse deken aan de baai van Kotor: 

vrijdag 25 september 2015

Dagje niksen

Het heeft de hele nacht geonweerd en geregend….Ook vanmorgen waren we er nog niet van af. Noodgedwongen maar iets langer in bed gebleven, want om nou te gaan douchen in de stromende regen…..
Gaf niks, want er stond toch niet veel op het programma, een dagje rust is ook wel eens goed.
Bovendien uitstekend weer om de camper binnen en buiten beetje te poetsen en de was te strijken ,
Daarna naar de winkel gelopen, waarbij we een tunneltje ontdekten om veilig  aan de andere kant van de drukke weg te komen:

En dit vond ik een foto waard;

De supermarktjes in de dorpen zijn niet groot, maar ze hebben echt van alles:

Het fruit en de groenten worden  buiten verkocht:
Toen Peter Beau uitliet zag hij een slang liggen op de weg:
Vanmiddag weer lekker gezwommen.

Bij het strand stond deze auto, maar wie erbij hoorde?????



Toen we naar de winkel liepen zagen we en leuk restaurant. We besloten daar te gaan eten vanavond.
We namen lam, heerlijk, maar vergeten foto te maken.


Wijn was niet gekoeld, maar je krijgt er een beker ijs bij











Leuke manier om de wijn te presenteren:















Verder niets bijzonders gedaan of meegemaakt vandaag.
En ….na alle regen kregen we de zon weer terug en werd het 22 graden.
De Zeeuwse deken op een mooi bord: