dinsdag 17 april 2018

Olympia dag 2



Vanmorgen naar de












Geweest. Indrukwekkend hoor, als je bedenkt hoe lang alles hier al staat.
Eerst wandelden we langs heel veel thermen, van sommigen stond er bijna niets meer, 












maar anderen stonden er nog mooi bij











We hebben heel veel overblijfselen van gebouwen gezien,
maar konden niet alles thuis brengen












Wel deze 3 belangrijkste overblijfselen:
De tempel van  Zeus













 De tempel van Hera












 En de tempel van 
















Natuurlijk liepen we ook door de beroemde poort











naar de atletiekbaan, waar de olympische Spelen zijn ontstaan.....


















Studenten trokken natuurlijk even een sprintje










De jurytribune














Daarna gingen we naar het archeologisch museum
Hier was het erg druk, heel veel groepen scholieren ui Nederland, Italië, Frankrijk, Griekenland .
Heel veel mooie grote beelden:




















































Ik heb natuurlijk nog veel meer foto's gemaakt, maar het is een beetje veel om alles hier neer te zetten.....
Na zo’n twee en een half uur hadden we het gezien en na een kop koffie begonnen we weer aan de klim naar boven.
Vanavond tijdens ons rondje met beau nog een paar planten gefotografeerd:
 Artisjokken











een amandelboom

 mimosa
Het was vandaag weer een prima dag.... 21 graden is echt wel genoeg voor een bezoek aan Olympia!

maandag 16 april 2018

Olympia


Toen we vanmorgen opstonden lag het brood al klaar… service hé














Onze auto zat onder het Saharazand, later bleek dat heel veel 









auto’s hier last van hadden
Weer een nieuwe camping, met de mooie naam:

We staan heel hoog boven het stadje Olympia.
Natuurlijk moesten we daar ook heen, aangezien hier de oorsprong van de Olympische Spelen ligt, waar we altijd met veel plezier naar kijken.
Omdat het allemaal niet ver uit elkaar ligt, waren we hier al rond half 12 en we konden een plek uitzoeken met een werkelijk prachtig uitzicht:
Vanmiddag naar beneden gelopen en het museum bezocht












Erg interessant , veel afwisseling en heel veel uitleg













Omdat alles hier al om 15.00 uur sluit (tja, het is nog voorseizoen hè) bewaren we de rest voor morgen.
Terug gelopen door het stadje: heel erg toeristisch en weer naar boven geklommen: bij na 2 km klimmen …
Gelukkig waren we vanmorgen op tijd: het is een stuk drukker geworden op de camping en iedereen wil natuurlijk een mooi uitzicht….
In de keuken rook het erg lekker, de eigenaresse was aan het bakken.
Ik zei daar iets van toen ik brood ging bestellen  en moest naar een uur maar eens terugkomen.
Zo gezegd, zo gedaan en kijk, ze gaf me koekjes mee, ze zijn met onze sinterklaaskruiden en amandel gebakken….heerlijk. ook moest ik nog 2 paaseieren meenemen, ( kregen we ook in Kato Alissos)




We hebben leuke buren, dus ook aangename gesprekjes gehad.
We beginnen nu ook weer mensen terug te zien, die we al op andere campings tegenkwamen.
Vanavond liepen we naar het Olympisch Theater . 
We moesten eerst door een dorpje, waar een dame ons aansprak in het Engels.
Ze was erg spraakzaam  en we kregen een hele zak sinaasappelen van haar mee…
( ik begin me af te vragen of wij er zo ondervoed uitzien of zo …. Iedereen biedt ons maar eten aan)












Het theater ziet er nog erg mooi uit:













O, ja, ook nu was het weer heel de weg  toen we doorgingen dalen en terug een flinke klim, heb dus mijn stappen ook weer gemaakt, 15419 tot nu toe)
Het was vandaag een stuk frisser dan gisteren : 22 graden en vanavond ook nog heerlijk wandelweer



zondag 15 april 2018

Palouki


Weer een eind verder naar beneden.
Vandaag reden we een flink stuk over de E55, de enige ‘grote’ weg in deze omgeving.
We kwamen al vroeg in Palouki op de camping met dezelfde naam aan.







Mooi plekje gevonden: 












20 stappen en je staat op het strand












Vanmiddag voor het eerst gezwommen in de Ionische zee. Het was wel even heel koud, maar na een tijdje was het heerlijk.
Verder lekker genoten van de zon.









Vanavond naar het haventje naast de camping.
Hier zagen we de kleine vissersbootjes liggen.











Beau trok veel bekijks, ze wilden hem allemaal aaien.
Het was erg warm vandaag 27 graden en volop zon.
Een dame sprak Frans en tolkte voor het hele groepje.












Zondag was het heel erg bewolkt en er zat veel wind.
Maar omdat het een warme wind was, konden we toch de hele dag buiten doorbrengen. Het was erg warm, tot 32 graden, dus niet veel gedaan: gelezen, gebreid, gehaakt en af en toe even naar het water gelopen.
Nog niet vaak meegemaakt dat het binnen en buiten even warm is……
Vanavond nog even naar het haventje gelopen en even gekeken op camping Paradise, die aan de andere kant van de haven ligt.

vrijdag 13 april 2018

Glyfa dag 2 en 3


Donderdag reden we op de fiets naar  Glyfa. 
Dorp stelt niet voor, is eerder een gehucht,










 wel een kerk natuurlijk
Op de plek van de eerdere kerk heeft men nu een kleine uitvoering gezet.





Verder gereden naar Arkoudi, waar we inkopen deden.
Tot nu toe nog geen grote supermarkt gezien, maar in de zogenaamde minimarkets hier kunnen we ook alles kopen.
We dronken koffie in deze strandtent, waar meer personeel was dan klanten... We vermoeden dat het hier in de zomer wel redelijk druk is, gezien de hotels, vele eetgelegenheden en campings. Nu moet alles nog in gereedheid gebracht worden voor het komende seizoen







Op de weg hiernaartoe waren we langs de Thermen gekomen.
Daar zijn we ook nog naar toe gereden.
Er had zich een mevrouw met modder ingesmeerd, en ze was zich aan het schoonwassen. Maar geen foto genomen.
En nee, ik heb dat niet gedaan, ofschoon het misschien wel goed zou zijn voor mijn schouder, maar het stonk er verschrikkelijk.


















Onderweg weer heel veel kassen gezien.
Nog steeds niet duidelijk wat er allemaal verbouwd wordt,









 hier zagen we watermeloenen
Vanmiddag langs het water gelopen, naar de volgende camping, waar we een Duits echtpaar opzochten , dat we op de boot tegengekomen waren. Zij blijven hier voor langere tijd.
Weer een hele mooie dag, 23 graden en alleen maar zon. We fietsten 19 km.






Vrijdag: heel de dag geluierd. Het was er prima weer voor en een dag niks doen is ook wel eens goed.
Nog wel wat foto's genomen van de bloemen hier

bananenbomen van klein naar groot.....

Ook vandaag weer een stralende dag met 24 graden.