woensdag 11 april 2018

Glyfa


Vanmorgen onze reis weer voortgezet.
We moesten even geduld hebben, want de schapen moesten naar een andere wei









We reden weer door het prachtige bos











de zijkanten van de weg zien er niet zo heel betrouwbaar uit. Ook zie je regelmatig gaten in de weg....
We reden naar New  Manolada, waar we een kerk wilden bekijken.
Maar al snel bleek dat die in Manolada stond, 2 km verderop.
Bij de plaatselijke bakker een brood gekocht







 en kijk, hier verkopen ze brood per snee….. nog nooit ergens gezien …lijkt mij dat dat toch wel vreselijk droog wordt…. Het brood is hier trouwens heel lekker








De kerk uit 1200 vonden we al snel 











en erbij lag een heel groot kerkhof.
Men verzorgt de graven hier prima, alles lag er zo netjes bij











Verder gereden naar Kilini, waar we een kijkje in de haven namen en koffie dronken.
Ook hier weer immigranten. Ze werden bewaakt door militairen tot ze naar Athene zouden worden gebracht door de politie.
Wij reden naar Kastro, waar we kasteel Chlemoutsi bezochten., een van de best bewaarde kruisvaarders kastelen.





















De  prachtige binnenplaats,

We namen een kijkje in het museum

We liepen nog een rondje rond de buitenwallen, waar we een mooi uitzicht hadden op Kastro











 en reden verder naar Glyfa, waar we nu op
staan,
waar we een prachtig plekje hebben.






 Een hele mooie camping 
met zwembad,terwijl we vlak aan zee staan, camping aflopen en je staat op het strand










Vandaag was er veel bewolking, toch werd het nog 23 graden.
Om de een of andere reden wil Blogger de plaats waar we staan niet meer invoegen. Is al zo sinds Italiƫ, zal proberen af en toe een stukje kaart in te voegen.

dinsdag 10 april 2018

Kalogria 2


Vandaag hebben we gefietst.
Vanmorgen reden we naar de 2 kerkjes die we zondag al gezien hadden:
Het eerste staat midden in het moeras
Peter luidde de klok


Naar het 2e moesten we toe klimmen en het was een stevige klim van 850 meter.






Bewijs dat we echt boven geweest zijn: deze kant kan je niet fotograferen vanaf de weg…..






















Daarna fietsten we nog door tot een dorpje, Araxos  genaamd,  waar deze mooie kerk stond.












We fietsten langs heel veel tomatenvelden en kassen. 











Vanmiddag namen we eerst de weg door het prachte pijnboombos
Mooie oude bomen










Maar ook hier last van de storm:












Verderop kwamen we een herder te paard tegen met geiten en schapen.
Filmpje volgt later









Ook liepen er veel koeien









Ze stonden zelfs in het moeras












En staken de weg over zonder op of  omkijken












Ook nu fietsten we verder tot een dorpje: Metochi, waar we ook bij de kerk uitkwamen












 en op het dorpsplein een monument voor gevallenen en een waterplaats, helaas geen water meer












Ook op de terugweg door het moeras,ben ik nou de enige die hier steeds broccolistronken in ziet?










 overal loslopend vee
armoedige bedoeningen hoor, hopelijk alleen voor het vee











We fietsten ruim 25 km, het werd 21 graden , weer een mooie dag!



maandag 9 april 2018

Kalogria


Na 4 dagen weer op pad gegaan.
Hartelijk afscheid genomen van de eigenaar en hem laten zien dat we de dag van gisteren op het blog hebben gezet met foto’s. Hij vond het prachtig
Via de kustweg verder gereden tot deze camperstop










Een groot terrein, waar we maar met 4 campers staan.
Ze zijn nog maar 2 dagen open.









Vanmiddag naar het strand gelopen, waar we meteen op een dode schildpad stuitten.
De vrouwtjes komen ’s nachts uit zee om hun eieren te leggen, die ze dan begraven in het zand.









Mensen van natuurverenigingen zetten er dan later stokken bij, zodat ze weten waar de eieren 
liggen.










Lekker een eind langs de waterkant gelopen met onze voeten in het water. In het begin even fris, maar je went er snel aan. Toch werd er nog niet veel gezwommen.












Terug over de weg, waarbij we dit mooie plaatje tegen kwamen.
Het was weer een zonnige dag, 22 graden en bijna geen wind
Vanavond wel het muggenuurtje meegemaakt, we hadden het al gelezen. Zo tegen donker worden heb je een uurtje last van de muggen. We zitten dan ook in een moerasgebied, waar we morgen doorheen willen fietsen.

zondag 8 april 2018

Grieks-Orthodox Pasen


Toen we vanmorgen opstonden, was het lam al aan het draaien aan het spit. Ook het varkensvlees was al aan het garen.









Zelfs de kop met de tanden werd mee gebraden:
De zus van de eigenaar en haar man waren ook gekomen om te helpen.












 houtskool maken ze hier zelf













Naast het lam werd ook varken en kip klaargemaakt.
Na zo’n 5 uur was het lam gaar en gingen we aan tafel.










Er waren nog 3 Nederlandse stellen en 1 Duits stel, we gingen daar bij zitten en hadden een hele gezellige middag.
Het eten was heerlijk, volop wijn en bier en er werd zelfs gedanst.
De ouders van de eigenaar werden als eerste bediend










De tafel:













 de priester kwam ook een bezoekje brengen:











Volop vlees












Na de maaltijd kwamen er paaskoeken op tafel 












 en kreeg iedereen een ei om eitje tik te spelen.

Ook een traditie.








Rond een uur of 4 namen we afscheid; het was mooi geweest.
We hebben genoten van de gastvrijheid , kunnen we in Nederland nog wel wat van leren.
Het was heerlijk weer, 24 graden en geen wind meer.
Een dag met een gouden randje.