zaterdag 7 april 2018

Kato Alissos dag 3


Vanmorgen de was gedaan, noodzakelijk onderdeel.












Vanmiddag nogmaals naar Kato Achaia gereden en daar eerst deze opgraving bekeken:

























Er tegenover hele mooie muurschilderingen op een school:




















Daarna door de winkelstraat gereden, gaat er iets anders aan toe dan bij ons: de auto’s rijden er ook door en denkt iemand te moeten stoppen, doet ie dat gewoon en de rest kan wachten tot hij weer verder gaat….
We kwamen langs een slager, die een lam aan het prepareren was voor morgen.
Iedereen is zeer vriendelijk en legt alles uit. We konden zelfs een glaasje wijn krijgen.














Terug op de camping bleek de eigenaar, samen met zoon en dochter ook bezig te zijn met een lam.
Ook hier weer een leuk gesprek gehad over het hele paasgebeuren en de uitnodiging om morgen toch vooral mee te eten.







We liepen nog een rondje langs Ionische zee , mooie zonsondergang , 












cactussen en palmen










De kippen zaten al op stok
















We besloten om half 11 naar Kato Alissos te lopen ( zo’n 2 km), om de paasdienst mee te maken van de Grieks-Orthodoxe kerk

Voor de kerk werd om 11 uur een groot vuur aangestoken, midden in het dorp.
Ook werden er constant rotjes afgestoken en daar zaten hele zware tussen.
In de kerk zaten 4 (hupl)priesters, die heel de tijd  biddend zongen, of zingend baden.
Alle mensen gingen de kerk binnen, kusten een afbeelding van Jezus, gaven geld en kwamen weer naar buiten.

Om 12 uur  werd binnen een kaars aangestoken en het licht verspreidde zich razendsnel onder alle aanwezigen , die allemaal kaarsen bij zich hadden.
Daarna wensten ze elkaar zalig of vrolijk Pasen en ging ieder huiswaarts. De kaarsen moesten blijkbaar brandend het huis binnenkomen, want zelfs in de wegrijdende auto’s bleven ze branden.
Morgen is het groot feest en worden overal lammetjes gebraden aan het spit.
Ook wij zullen meedoen met de maaltijd hier op de camping.
Het was heerlijk weer, tot het vanmiddag heel hard begon te waaien, we moesten zelfs de camper verplaatsen achter het restaurant. Koud was het daarentegen niet, 22 graden.




vrijdag 6 april 2018

Kato Alissos dag 2


We hebben besloten hier een paar dagen te blijven. Het plekje is schitterend en het weer goed. Haast hebben we niet, dus waarom zouden we dan alweer verdergaan.
Vanmorgen aan mijn verslagen gewerkt…. Eindelijk goed internet, zodat ik het blog kan bijwerken.
Peter proefde ondertussen de sinaasappels, die zeker niet allemaal even lekker zijn......














Vanmiddag lekker buiten gegeten en daarna de fiets genomen.
We kwamen langs een klein vissersdorpje: maar daar voelde ik me niet prettig: als die mannen, die daar zitten en je bekijken….
We hadden wel in de gaten dat ze hier een armoedig bestaan hebben…
Geen foto’s genomen, maar snel verder gefietst, tot we bij deze Grieks orthodoxe kerk kwamen…











Daar troffen we een Griek die heel goed Duits praatte en ons veel kon vertellen over het paasfeest, dat dit weekend hier wordt gevierd en één van de grootste kerkelijke feesten is hier.
Vanavond om half 8 gaat iedereen naar de kerk en wordt de afneming van het kruis gevierd met een processie . Vandaar dat de kinderen en moeders aan het versieren zijn.
Morgenavond om 11 uur gaat weer iedereen naar de kerk en gaat de viering verder, tot 12 uur, waarna het feesten blijkbaar losbarst, met heel veel vuurwerk.
Jammer, dat het zover weg is, anders waren we zeker een kijkje gaan nemen.
Vanbinnen was de kerk prachtig versierd met heel veel schilderingen, geen foto meer genomen, ik weet niet of de priester , die ook aanwezig was, dat prettig gevonden had……
De dochter van de Griekse meneer sprak zeer goed Engels, ze is nog geen 10 jaar, maar gaat naar de Amerikaanse school in Athene. Ook zij kon alles perfect en met veel enthousiasme uitleggen. We hebben vanmiddag weer heel wat geleerd over hun geloof en ook over de Grieken.
Ik kreeg van haar alvast een roos, want vanavond werden de bloemen ook uitgedeeld, als teken van blijdschap.
Ik heb beloofd haar een mail te sturen met het verhaal en de foto’s van vandaag.












Na hartelijk afscheid genomen te hebben reden we naar Kato Achaia,
waar we boodschappen deden in de plaatselijke supermarkt. Gelukkig  staan de namen van de plaatsen er meestal in ons lettertype bij, anders kom je er helemaal niet uit.........
We reden door het centrum terug en ontdekten dat het een grote plaats is.
Morgen nog maar eens even terug.
Vanavond kwam de regen, die we al een hele middag hadden zien aankomen.
Wr hebben toch veel buiten gezeten vandaag, veel bewolking, maar ook zon en 19 graden.




donderdag 5 april 2018

Op de boot en kennismaken met Griekenland


Naar de haven van Ancona gereden, daar de documenten opgehaald. We konden meteen naar dock 15 rijden, want er zou om 11 uur al ingescheept worden… Zou: het werd uiteindelijk half 1 eer ze begonnen. Om 2 uur vertrokken we dan.






We hadden Camping on board geboekt. Dat betekent dat we in onze eigen camper mochten blijven . Natuurlijk zijn we eerst naar boven gegaan, om het vertrek uit Ancona te bekijken.













 We zijn nog een hele tijd boven gebleven en hebben daar ’s avonds ook iets gegeten in het restaurant.

Koken mocht natuurlijk niet, want alle gaskranen moeten altijd dicht op een boot.


Heerlijk geslapen ,  en na het ontbijt nog een tijdje boven gezeten.









Om kwart over 2 , dus na bijna 24 uur, kwamen we aan in Patra.
Van deze stad hebben we niets gezien, 


we zijn meteen naar
camping Alissos gereden, zo’n 20 km verder.









Leuke camping met heel veel sinaasappel- en citroenbomen op het terrein.













Maar… wij zijn voor de camping gaan staan, op aanraden van de campingbaas, want kijk eens wat een prachtig uitzicht we daar hebben….. (Filmpje volgt later)
Nog een poosje in de zon gezeten en vanavond een wandelingetje gemaakt.
De dag was weer snel voorbij, ook al omdat we weer een uur kwijt zijn….
Het was heerlijk weer, zo’n 22 graden vanmiddag, met volop zon.


dinsdag 3 april 2018

Ancona


Vanmorgen was de overvolle camperplek van gisteren bijna helemaal leeg. De Italianen zijn weer aan het werk en wij reden ook de stad weer uit.
Kostte ons wel 3 kwartier eer we weer op de SS16 zaten, wat een drukke stad is Rimini.
Via de kustweg kwamen we in Ancona aan, waar we op een camperplek staan bij een sporthal.





Nou ja camperplek….. onze buren zijn allemaal lege campers, er was nog één plekje vrij.
We reden eerst via de buitenkant van Ancona naar de haven, die hier zo’n 8 km vandaan ligt.
Daar hadden we het al snel gezien, dus reden we ook nog even het centrum in.
Vlak bij de haven bekeken we La Mole, een oud gebouw waar vroeger de zieken werden verzorgd.
Nu zijn er musea en staat dit beeld op het midden van het plein.








Peter hielp even dragen….













Ancona staat bekend als een saaie stad, met weinig bezienswaardigheden.
Wij vonden dat nogal meevallen:
Het Piazza del Plebiscito













Met daarvoor een prachtige, hele oude fontein
En een heel groot standbeeld van een paus




Op het Plebiscito Square stond ook deze prachtige toren

Peter was naar een toeristenbureau verderop gereden om een plattegrond te halen, want we wisten niet hoe we terug moeten komen bij de camper ( door waren we helemaal via de buitenkant gereden.)






We moesten door de hoofdstraat waar we deze  mooie Fontana del 4Cavalli tegenkwamen







En uitkwamen bij het standbeeld van Cavour.
Via Viale de la Victoria kwamen we bij Passetto, een monument.
Maar toen kwamen we er achter dat we daar helemaal niet moesten zijn.
 We raakten steeds verder weg van de camper…
Dus maar eens gevraagd aan een Italiaan , die aan kwam lopen of hij ons kon helpen.
Hij was zo slim om Google maps te noemen en zo konden we verder.
Maar na zo’n 700 meter liepen we weer vast.
 Weer aan een andere Italiaan gevraagd en hij nam uitgebreid de tijd om ons te helpen: we moesten door een tunnel, maar met de fiets mocht dat niet. Hij legde ons een hele omweg uit en ja hoor uiteindelijk kwamen we op de goede route aan de andere kant van de tunnel.
Nog maar eens gevraagd hoe we verder moesten en weer iemand die ons wilde helpen, maar hij sprak alleen Italiaans en we begrepen het niet, zodat we toch nog eens fout reden.
Wat schetste onze verbazing: ineens stond degene die ons het eerst geholpen had naast ons in zijn auto……..
Hij had blijkbaar bedacht dat wij het niet zouden vinden en was zijn auto gaan halen en had de route gereden die hij ons uitgelegd had, en vond ons nog ook…..
Hij ging voor ons rijden met zijn auto , en stopte telkens als er geklommen moest worden.
Ging helemaal goed, tot de laatste km…. We moesten stoppen voor een stoplicht op een grote kruising, maar … wij reden op dat punt achter de verkeerde rode auto aan.
Kwamen daar al snel achter en keerden terug om, maar onze helper was nergens meer te zien…. Jammer, jammer, jammer… we hadden hem zo graag bedankt.
Wie doet dat nu: een paar Hollanders die de weg vragen op gaan zoeken, om hun verder te helpen !
Uiteindelijk waren we om kwart over 7 terug bij de camper.
Nadat we gegeten hadden werd het al snel donker, nog net tijd voor een rondje met Beau wandelen en daarna naar binnen
Het was weer goed weer, wel wat bewolking maar toch weer 18 graden en geen regen.
We reden vandaag 100 km, maar niet in dit kleine Fiatje hoor ......

maandag 2 april 2018

Rimini


Omdat we woensdag moeten varen zijn we vandaag doorgetrokken.
Wel een heel eind, we staan inmiddels in  Rimini.
Een mooie camperplek, bij de jachthaven vlak bij de stad.
Ook hier volle bak, maar in de loop van de middag en avond vertrokken heel veel campers, de vrije dagen zijn weer voorbij voor de Italianen.



 Wij reden op de fiets naar San Giuliano, een leuk centrum met volop gekleurde huizen en heel veel muurschilderingen.

Over de 2000 jaar oude Ponte di Tiberio reden we Rimini binnen.
Een heel  oude Romaanse stad, zo leerden we in het bezoekerscentrum.









We liepen verder ( fietsen was onmogelijk vanwege de drukte) naar een groot plein, waar we een paar mooie oude gebouwen tegenkwamen.


En prachtige toren, met twee ‘klokken’,










 de onderste geeft de maanden aan…….



















Verder door de hoofdstraat naar de Arco d’Augusto, gebouwd in 27 na Christus














Prachtige oude Fiat












Teruggefietst tussen de vele lopende mensen door, eerst door een park en later langs het strand en de haven… Nog zelden zoveel mensen gezien…. Leek wel Amsterdam…….
We hadden weer prachtig weer, onderweg zelfs 22 graden, in Rimini zo’n 18 graden.
We reden vandaag:





zondag 1 april 2018

Peschiera Del Garda dag 2 en 3


Zaterdag en zondag zijn we hier blijven staan i.v.m. de paasdrukte.
Het is ook wel lekker, om eens rustig aan te doen.
Vanmorgen de fiets gepakt en naar de andere kant van het stadje gereden, waar we de Lidl bezochten. Zo af en toe moeten er toch boodschappen gedaan worden .
Toen we terug waren begon het te regenen en dat bleef het de hele middag doen.
Toch nog eens naar het stadje gelopen, om zo’n heerlijk ijsje.
Daarna wilden we over de wallen terug, maar dat lukte niet helemaal. We liepen vast en zijn via de bovenkant terug naar het stadje gelopen en 
Zondag 1e paasdag; het leek wel of alle Italianen op pad waren.
Wij zijn niet ver geweest: het was de Ronde van Vlaanderen, en Peter heeft de hele dag gekeken.
Ik heb ondertussen lekker buiten zitten lezen, af en toe een stukje gewandeld , en dan weer even gebreid, kortom, me absoluut niet verveeld.






Vanavond gingen we uit eten. Het restaurant zat net om de hoek van de camping.
Weer een mooie dag, zo’n 21 graden, dus goed vol te houden.

mooie zonsondergang toen we terug liepen