maandag 26 maart 2018

Fūssen


Vandaag zijn we weer doorgereden. De camperplek van Worms komt niet in ons lijstje van ’daar moeten we nog eens terug naar toe’. De plek was gunstig voor een bezoek aan de stad, maar dat was het dan ook.
Via de snelwegen reden we vandaag 370 km naar Fūssen, vlak bij de Oostenrijse grens.
Ook hier staan we weer op een camperplek. Het verschil met de vorige is, dat er hier wel toiletten en douches zijn, ook is er water en stroom, maar de prijs is ook het drievoudige van wat we gisteren betaalden: €15  aangezien we nu een accu hebben die goed werkt, kunnen we 




Heel mooi onderhouden en van buiten hele leuke optische schilderingen: je hebt echt het idee dat alle erkers die je ziet uitgebouwd zijn, in werkelijkheid is alles plat…




Ook de Sankt Mang kerk is van binnen prachtig,










en kijk eens naar dit: hoort echt bij deze week 











De Heilige Geist  Spitalkirche heeft een frescobeschildering op de façade.











Ook hier verkopen ze sneeuwballenkoeken, hadden we al eens eerder gezien.








Op het gemak weer terug gelopen en net voor een flinke regenbui waren we binnen.
Vanavond ontdekten we dat ons navigatiesysteem het ineens niet meer doet. Daar moeten we morgen eerst even achteraan.
Hopelijk krijgen we geen sneeuw, zoals ze afgegeven hebben. De temperatuur is wel flink gezakt, het is nu nog maar 3 graden buiten, vandaag overdag haalden we toch nog even de 9 graden en onderweg zagen we zelfs nog even de zon.

zondag 25 maart 2018

Worms


Toen we opstonden vanmorgen was het maar 0 graden. Het water in de bak van Beau was zelfs bevroren…..
Het leek wel een prachtige dag te worden.














Wij vervolgden onze reis en reden over de snelwegen naar Worms, vlak bij Ludwigshaven.
Hier staan we op de camperplaats, vlak bij de Rijn.
Geen mooie plek,  aar lekker dicht bij het centrum en dus gingen we te voet daar naar toe.





Eerst een stukje langs de promenade, waar het behoorlijk druk was .
We vervolgden onze weg naar het centrum, waar we verschillende kerken zagen.













We hebben er twee bekeken:de Lutherse kerk, die mooier van buiten was dan van binnen en vlak daarbij de Dom.









Een gigantisch gebouw, dat je niet in één keer op de foto krijgt, dus dan maar in delen.




Binnen kwamen we wel een maquette tegen, zo kregen we toch een beeld van het geheel.
Dit is toch echt wel de grootste kerk die we tot nu toe gezien hebben. 








Ook binnen erg indrukwekkend met zijn prachtige hoofdaltaar, mooie wandsculpturen, die helaas moeilijk te fotograferen waren met de zon er op.


Er was ook een crypte, maar daar stonden enkel stenen doodskisten.















We liepen nog verder  door de stad en kwamen verschillende dingen tegen :



























op de terugweg zagen we nog een stuk van een stadsmuur uit de Middelee
uwen,
 en een mooie toren, waar de weg dwars doorheen liep.

Terug op de camperplaats heerlijk in de zon zitten lezen,
en vanavond nog een wandeling gemaakt over de promenade, waarbij we de toren van vanmiddag aan de andere kant zagen















Veel mooie bomen langs de promenade
De Rijn wordt hier goed bevaren
Al met al een heerlijke dag : 14 graden en bijna geen wind.


zaterdag 24 maart 2018

Lottum

We bleven nog een dagje hier staan.
De camperplaats bevalt prima en het leek een mooie dag te worden.
We zaten al vroeg buiten, om te genieten van het mooie weer.











Vanmiddag fietsten we eerst naar Grubbenvorst, waar we brood haalden











 en in de bekende ijssalon een heerlijk ijsje aten. Daarna reden we richting Sevenum












en kwamen langs deze mooie klokken-toren. Terwijl ik een foto stond te nemen vertelde een oudere mevrouw me het verhaal dat erbij hoort: In de tijd dat zij op het pensionaat hier zat, was er een jonge non, die daar les gaf. Toen deze non 40 jaar in het klooster was, schonk haar vader, die klokkenbouwer was, deze klokkentoren aan het klooster.
Mevrouw vertelde ook nog dat bij het klooster een boerderij hoorde en de nonnen zelf hun koeien moesten melken, vandaar dit standbeeld dat 'de melkende non' heet!
Leuk toch, dat iemand zo spontaan deze verhalen tegen je vertelt....







Naast de asperges verbouwt men hier ook blauwe bessen:












Men maakt er jam en bessensap van. We namen een potje jam mee.















en het toeval wil, dat juist vandaag het haakpatroon vn de blauwe bes binnenkwam......
















We fietsten door tot









waar niet veel te beleven was.
 Op de terugweg naar de camperplaats kwamen we nog langs deze kapel














Verderop kwamen we langs de fabriek van de familie Aarts, waarvan dit logo ons wel heel bekend voorkomt!
nadat we in de camper koffie hadden gedronken, nog een flinke wandeling met Beau gemaakt, want die hadden we niet meegenomen op onze fietstocht van zo'n 20 km.

Het was vandaag prachtig weer, zo'n 14 graden, zonnig en heerlijk weer om te fietsen






















vrijdag 23 maart 2018

Griekenland, here we come

We zijn weer op reis!
Dit keer is het verste doel Griekenland....
Maar daar zijn we voorlopig nog niet: pas 4 april nemen we de boot van Ancona (Italië) naar Patra.
Vandaag moesten we eerst nog enkele dingen op orde brengen: nieuwe voorbanden, controle van het alarm , kon allemaal onderweg naar de camperplek in Lottum, waar we overnachten.


























Na een drukke dag eerst een wandeling gemaakt in het bos naast de camping, waar we zagen dat de storm ook hier huis gehouden heeft,




Beau kon lekker loslopen










en we zagen dat de asperges nog heel veel warmte nodig hebben.
Vandaag was het 8 graden , wel droog en niet veel wind.