zondag 28 mei 2017

Hudiksvall

En weer een stukje naar boven in Zweden gereden.
We reden langs de kust van de Botnische golf over de 76 , een mooie rustige weg, die ook nog eens door dorpjes voert, zodat we niet alleen bomen zien,
We bleven staan in Hudiksvall, op

Dit keer niet aan het water.
 Duidelijk dat de vrije dagen weer voorbij zijn, we staan hier met nog 6 andere campers op een camping met 74 plaatsen. De dame aan de receptie vertelde, dat ze hier echt maar 3 maanden hebben waarin ze redelijk tot goed bezet zijn...





We zijn op de fiets naar het centrum gereden, waar niet zo heel veel te zien was, maar we hadden gelezen dat er een mooie kerk stond
























en er nog een mooie oude wijk met vissershuizen was,












ook langs het water stonden nog mooie oude pakhuizen op palen











mooi kunstwerk











En alweer zo'n mooie oude auto....













Terug op de camping natuurlijk gekeken naar de spannende ontknoping van de Giro.... wat een prachtige overwinning van Dumoulin.
Gelukkig begon het daarna pas te regenen en onweren, want dan hebben we geen beeld en geluid meer, maar we hebben alles kunnen volgen..... Daarna was het regen-droog-regen-droog. Hopelijk morgen beter weer, alhoewel het niet echt koud was, 16 graden, maar dat zullen ze nu in Nederland wel heel erg koud vinden........



Nog een paar , omdat het zolang , 37 jaar, geleden is dat een Nederlander een grote rit won .........










En eindelijk het blog weer kunnen bijwerken: we hebben een paar dagen zonder internet gezeten, geen wifi en ook geen internet via mijn internetabonnement .... niet gedacht , dat er in zo'n ontwikkeld land als Zweden nog zulke plekken bestaan...

zaterdag 27 mei 2017

Axmarbruk2

Vandaag een dagje blijven staan. Gisteravond had ik koorts, vroeg naar bed gegaan, maar vandaag toch nog niet fit. Vanmorgen dus maar kalm aan gedaan.
Vanmiddag was ik weer wat opgeknapt en besloten we toch een eindje te gaan wandelen.
Dit leuke vogelhuisje zagen we aan een boom in het bos hangen













Er liep een mooie route door het bos en
















langs het meer












hier kom je wel tot rust hoor........











en weer door naar naar het scheepswrak .













Ook hier in Zweden staan weer overal van die mooie informatieborden:














Op de terugweg ook nog even langs een oude ijzerertsfabriek gelopen.











Terug op de camperplaats weer rustig aangedaan, hopelijk gaat dit slechte gevoel snel voorbij.....

vrijdag 26 mei 2017

Axmarbruk1


Vanmorgen waaide het, evenals vannacht heel hard, zelfs Beau zocht beschutting.
Zoals gisteren al gezegd, vandaag eerst naar Ostbybruk gereden, want daar zit een officiële Fiatdealer.
Meneer heeft de accu doorgemeten en daar ligt het niet aan…. Hij was heel vriendelijk en behulpzaam en zocht voor ons de Mobilvetta-dealer in Zweden op. Daar gaan we volgende week nog maar eens langs.
Nu had ik gisteravond nog gezien dat een lampje niet brandde en daar heb ik op gedrukt…. Vanmiddag uitgeprobeerd, of we nu wel iets konden en jawel, hij schijnt nu niet zo snel leeg te lopen, maar gelukkig hebben we op de camperplaats hier sowieso stroom, dus we kijken het even aan…..
Verder moest ik nog op zoek naar medicijnen: ik heb weer eens een blaasontsteking.
Eerst naar de Apteka, maar die wilde een recept. Dus op zoek naar een dokter, gelukkig was er een vriendelijke mevrouw die ons tot bij de dokterspost bracht. Daar eerst een receptioniste, dan een verpleegster, die eerst moest overleggen met de dokter, die er niet was…. Na anderhalf uur had ik dan eindelijk de medicijnen. Nu maar hopen dat ze snel werken, want ieder kwartier naar de wc gaan is echt geen lolletje als je steeds onderweg bent!
Doorgereden naar Axmar waar we nu weer een mooi plekje hebben op de camperplaats, Die  ligt weer aan het water, en 









zoals we al eerder hadden , bij een leuk restaurant, 









We zitten in een natuurgebied












Prachtig om hier te wonen






































Je ziet hier heel vaak prachtige oude auto's rijden:














Peter heeft nog een deel van de Giro zitten bekijken en ik heb buiten in de zon zitten breien.

donderdag 25 mei 2017

Öregrund


We zijn weer op pad gegaan. Via de E18 naar Norttälje, waar we de 76 namen.

We passeerden deze kerkruïne,

























en de paardenbloemen zijn  hier dit jaar goed gelukt hoor.










In Öregrund vonden we een mooi plaatsje aan de haven.
 Lekker buiten
gezeten en genoten van de zon .20 graden is goed te doen, 









Dit is ons uitzicht vanuit de camper












 Ook het dorp even verkend: mooie huizen,

En bloemen











Typisch voor deze streek: de klokkentoren staat los van de kerk. Ook onderweg veel gezien, helaas kan je niet altijd stoppen om een foto te maken
Het was te merken dat ook veel Zweden deze dagen vrij zijn. Verspreid over het dorpje stonden wel 12 campers…













Vanavond merkten we dat er iets aan de hand is met onze huishoudaccu…. Op de een of andere manier loopt hij te snel leeg…
Gevolg: om half 11 hadden we zelfs geen licht meer. Gelukkig is het hier al heel lang licht….


Morgen maar eens even kijken hoe en wat, want als je vrij kan staan , sta je meestal wel op heel mooie plekjes ….

woensdag 24 mei 2017

Stockholm 3


Vandaag was de dag van de wedstrijd Ajax- Manchester United.
We gingen dan ook naar de stad om de sfeer te proeven.

In de metro waren blijkbaar ook al Ajaxsupporters aan het werk geweest












.Eerst naar het park in de stad ,waar we gisteren ook waren:















Het was warm.....















Een Zweedse meneer vertelde ons waar de Ajax-fanzone was, tenminste dat dacht hij…. 





We kwamen dus terecht in de Man United- zone, wat we al doorhadden in de trein ernaar toe……



Niet erg hoor, we konden er zo doorheen lopen en genoten van de sfeer. Alles ging hier heel rustig en netjes.

De politie vertelde ons hoe te lopen om bij de Ajax-zone te komen, een brug over, een straat door en we waren er…
Hier waren veel meer supporters aanwezig, alles stond boven op elkaar en de muziek was luid en duidelijk te horen,
Maar wat een zooi maken die mensen er van…. Overal kapotte flesjes en glazen, de straat bezaaid met plastic….. Blij dat ik hier niet moest schoonmaken….




We zijn ook nog meegelopen naar de Friends Arena, waar de wedstrijd wordt gespeeld.
Leuke gesprekken met supporters…











Daarna zijn wij teruggereisd naar de camping om daar de wedstrijd op tv te volgen…..










Verlichte treden op de roltrap:
















We kregen deze leuke foto doorgestuurd van onze jonge Ajaxfan:


Helaas, niet gewonnen, Ajax  speelde niet goed … Toch trots op dit jonge team, omdat ze zo ver gekomen zijn. Volgend jaar nieuwe kansen……