dinsdag 23 mei 2017

Stockholm 2

Vandaag Stockholm bezocht.
Ideaal weer om een stad te bezoeken: 18 graden, bewolkt en zon.
We gingen met de metro tot Gambla Stan










Hier heb je een wirwar van kleine straatjes met winkeltjes.
Een genot om op je gemakje te lopen.




































Uiteindelijk kwamen we bij het koninklijk paleis. Eerst de voorkant bekeken en













daarna aan de achterkant op het plein de wisseling van de wacht meegemaakt.


Over een van de vele bruggen richting Jakobskerk gelopen, maar voor we daar waren zagen we de eerste Ajaxfans op een bankje zitten….. Gelijk maar even een gesprekje aangeknoopt.
Zij hadden kaartjes voor 77,50 euro en een betaalbare vliegticket. 






Achter hen zagen we op een plein  met van alles rondom de finale van de Europa League .












Natuurlijk even met de cup op de foto gegaan ,
Terwijl ik daarvoor in de rij stond, ook gesprekjes gevoerd met een Ajax-fan uit Toronto en 2 Man United fans…..










en een sjaal gekocht:



Nadat we allebei een heerlijke hamburger hadden gegeten zijn we verder gelopen naar de Jacobskerk, die van buiten mooier was 











dan vanbinnen….
















Doorgelopen naar het centrum, waar we in 

terecht kwamen, dé winkelstraat van Stockholm.

Nog een  typisch Zweedse lekkernij gekocht;












Op het eind van de straat loop je door deze mooie poorten



Weer door de Gambla Stan teruggelopen naar het metrostation en de metro terug genomen.











Op de camping zagen we meteen, dat hier nogal wat Ajax-aanhang bivakeert…. In tenten, in huisjes en sommigen waren ook met de camper naar hier gekomen.













Nog een wandeling door het park gemaakt, waar we een paar reetjes zagen…..

Vandaag bijna 12 km gewandeld, toch makkelijk zo'n gezondheidsapp.....







maandag 22 mei 2017

Stockholm


Het laatste stuk naar Stockholm gereden. Ditmaal geheel over de snelweg: we hebben de afgelopen dagen genoeg gereden en gemerkt dat de provinciale wegen niet zo heel veel meer bieden dan de snelweg. We reden steeds door bos op beiden wegen. Mooi, maar op den duur hebben we wel genoeg bomen gezien. De snelweg is hier ook niet echt druk.Je mag hier overigens maar 110 op de snelweg; over één Europa gesproken.
We moesten ook nog tanken, want gisteren kregen we maar voor 40 euro uit de pomp..... of dit nu kwam omdat we met een buitenlandse kaart betaalden????
Maar ook vandaag weer een apart verhaal over het tanken: Peter kreeg de pomp niet aan het werk, ik naar binnen: moest ik eerst een id-kaart overleggen en dan zou ze de pomp aanzetten.... mijn rijbewijs gegeven en ja hoor we kregen diesel.... nog nooit zoiets meegemaakt....  








Van een vriendelijke Zweed kregen we gistermorgen het adres voor deze camping en hij heeft gelijk: ideaal om Stockholm te bezoeken.









Goede plek gevonden. Al had dat wel even wat voeten in de aarde. We mochten hier eigenlijk niet staan, omdat de plek voor groepen was. Maar volgens het planbord komt de volgende groep pas vrijdag aan en dan zijn wij al weer weg. Soms moet je even brutaal ( op een nette manier dan) zijn .
Vanmiddag boodschappen gedaan in de buurt en gekeken waar we op de metro moeten om naar het centrum van Stockholm te komen, waar we nog 10 km vandaan zitten.


Na het eten gewandeld in het naastgelegen park.Dit grenst weer aan een meer.



















Beau kon ook nog even ravotten in de "hondentuin"
 in het park loslopen mag niet.




















We hadden vandaag zon en bewolking, de temperatuur kwam niet boven de 17 graden, maar toch hebben we geen jas nodig gehad.



zondag 21 mei 2017

Norsholm

Zondag 21 mei 2017
Zonder betalen hebben we deze camping verlaten: we hebben nooit een beheerder gezien!
Raar hoor, we hebben zoiets nog nooit meegemaakt.
Ook vandaag , voor ons doen, weer een heel eind gereden: 375 km, en weer deels over de provinciale weg en deels over de snelweg, omdat we anders te veel om moesten rijden.
De reden dat we zo snel gaan: we willen een paar dagen in Stockholm blijven staan….. degenen die mij beter kennen kunnen wel raden waarom…. De anderen zien het vanzelf wel in de verslagen van de komende dagen……
Onderweg langs kleine en grote meren gereden, blijft mooi om te zien.











De ons inmiddels bekende borden, en oh ja, vorig jaar stak er dus echt een eland vlak voor onze camper over










Even tanken…. De diesel is hier erg duur, bijna net zo duur als de benzine…. 1,36 euro dus











We hadden al bekeken waar we wilden stoppen en om kwart voor drie bereikten we :












waar we op de camperplaats staan: mooi plekje 










aan het Götakanaal.  
De middag verder doorgebracht in de zon, 22 graden vinden wij een lekkere temperatuur.











De bootjes varen vlak voor onze neus voorbij:











Beau had zijn plekje ook al snel gevonden en er ontsnapt niks aan zijn aandacht hoor… stel je voor dat je iets mist…..










Vanavond langs het kanaal gewandeld en daarna door het dorp, waar 1 supermarktje, een kerk en een paar horecagelegenheden zijn, maar verder niets te zien is,









Wel een prachtige sluis:
Morgen de laatste 180 km naar Stockholm!