zaterdag 20 mei 2017

Zweden

Zaterdag 20 mei
Toen we opstonden was het een stuk frisser dan de vorige dagen en dat bleef zo de hele dag. Meer dan 16 graden hebben we vandaag niet gehad.
Hoewel we gisteren besloten hadden een rustdag in te lassen zijn we toch maar verder getrokken.
We willen maandag of dinsdag in Stockholm zijn, maar dat is nog een behoorlijk eind rijden, dus op zo’n dag kun je dan beter verder trekken.




Via de snelweg naar Kopenhagen gereden en daar via de brug over de Öresund van Denemarken naar Zweden gereden. Geen goedkoop grapje met een camper. maar wel een stuk sneller…….

Jammer dat er nergens een parkeerplaats is om de brug te fotograferen, nu moest alles al rijdend ….
Zweden  reden we op de brug binnen
Een groot windmolenpark midden in zee…..









In Hörby eerst gegeten en daarna een bank opgezocht, want we kunnen hier niet met euro’s betalen, ondanks dat Zweden lid is van de Europese Unie…, dus maar kronen uit de muur gehaald. Dat wordt weer omrekenen, alleen is het hier doodsimpel, want 10 Zweedse kronen is één Euro!

Uiteindelijk, via hele landelijke weggetjes ( blij dat we geen trekker of vrachtwagen tegenkwamen)), maar wel leuk rijden, kwamen we op de camping aan, waar we nu staan:
Wel  heel erg afgelegen, de weg ernaartoe was de laatste 2,5 km zelfs onverhard……… Blij dat we hier niet alleen staan, al zijn de buren niet bijzonder spraakzaam….
Ook de beheerder hebben we nog niet gezien.








We hebben een prachtig uitzicht op een meer.













Op de camping staat ook een sauna:










Vanavond nog een wandeling gemaakt rondom de camping.



vrijdag 19 mei 2017

Denemarken

Vrijdag 19 mei
Zoals ik gisteren al schreef zijn we vanmorgen eerst naar Uelzen gereden om het station te bezichtigen.
Dat was zeker de moeite waard: de foto’s zeggen genoeg. 



Alweer een waar meesterstuk van Hundertwasser,
dit was op het perron






























Zelfs de wc in Hundertwasserstijl( en nee, ik heb deze foto's niet genomen....):




Nog even door het centrum teruggelopen, brood,aardbeien en asperges gekocht en dan  doorgereden naar Puttgarden, waar we de boot namen naar Denemarken.
















We moesten niet wachten, konden meteen de boot oprijden. 











Een complete trein gaat hier mee met de boot....












Na 45 minuten reden we Denemarken binnen bij  Rødbyhavn.













Ook vandaag weer een flinke afstand afgelegd: pas om half 5 kwamen we aan in Saksköbing, waar we midden in het dorp op een mooie camping staan


Na het eten nog even naar het centrum gelopen, hier was niet veel te beleven.

stadhuis


Het was vandaag aangenaam weer: 25 graden , afwisselend bewolkt en zonnig
Oh ja,in de shop in  het stationsgebouw heb ik nog 3 waxinelichtjeshoudertjes gekocht in.... jawel Hundertwasserstijl:




donderdag 18 mei 2017

Uelzen

Vanmorgen stonden we op met regen.
We hebben een flink eind gereden, deels over de autobaan, deels over de "landstrassen", bij ons de provinciale wegen.
We stopten in Uelzen, bij de jachthaven.













Hier stond de camperplek al vol, maar we mochten op de parkeerplaats staan, voor ons geen probleem.
Ook nu was het weer erg warm, 29 graden en heel erg benauwd.
We wilden nog naar het centrum fietsen, maar dat is niet gelukt: het begon te onweren en er vielen stevige regenbuien.
Dan morgen maar even in het centrum kijken: het station schijnt een kunstwerk van Hundertwasser te zijn. Vorig jaar ook dat prachtige gebouw gezien in Magdenburg.

Nog even dit: soms vraag je je werkelijk af waarvoor sommige dingen dienen:zal wel voor de schoenen zijn........



woensdag 17 mei 2017

We zijn weer onderweg!

Na meer dan 6 maanden thuis te zijn geweest werd het weer tijd voor een reis.
Scandinavië is dit keer ons doel . Dus vertrokken we richting Duitsland, waar daar moeten we toch weer doorheen. Gelukkig heffen ze nu nog geen tol, maar we vernamen vandaag, dat dat wel gaat gebeuren vanaf 2019.
Eerst moesten we nog even langs de garage in Kapelle, omdat ons water er net zo hard uitliep als het erin ging, maar dat was een kwestie van een knop omzetten.....
In Kleve , net over de grens bij Nijmegen,













vonden we onze eerste camperplek van deze reis.
Mooie camperplaats, eentje om te onthouden voor volgende reizen!












Omdat het hier 33 graden was vanmiddag en heel erg benauwd, zijn we maar in de schaduw gaan zitten.











Na het avondeten toch nog even de fiets gepakt en naar het centrum gereden, maar 1,5 km verderop.
Leuk Duits stadje met een mooi kasteel,










Zwanen
burcht genaamd














 een enorm kerk












met daarvoor een monument van de gevallen soldaat uit de 1e WO (












en een gedenkplaats voor de joden die hier omgekomen zijn in WO2.






Nog een paar leuke kunstwerken :






Op de terugweg zagen we nog dit mooie Kurpark, een van de bezienswaardigheden van Kleve