woensdag 27 april 2016

Lottum

Vandaag zijn we verder gereden. Ook vannacht weer veel regen en toen we opstonden regende het nog. Fietsen ging niet lukken.
We zijn via Tongeren, Maasmechelen, Maaseik naar Nederlands Limburg gereden


 ,waar we weer in Lottum op de camperplaats staan, ditmaal voor de 3e keer binnen 1 jaar.

.











Het bevalt ons hier goed en we hebben een mooie startplaats om  Duitsland in te rijden.



mooi plekje in de hoek met vrij uitzicht over een  rozenveld met  daarachter een  aspergenveld.






Tijdens de rit hier naar toe hadden we weer regen, en hagel,






 maar toen we aankwamen scheen de zon en de eigenaar vertelde ons dat het tot 6 uur droog zou blijven….. maar dat klopte niet helemaal, want toen we een wandeling in het bos maakten,werden we toch door de regen overvallen .
.



Gelukkig bleef het bij een buitje en konden we verder wandelen.




Toen we langs de aspergevelden liepen zagen we heel veel asperges, die aangaven dat het tijd was om te steken……












Er wordt ook voor gezorgd , dat we in de toekomst asperges kunnen blijven eten:


Terug in de camper heeft het daarna toch ook nog een paar flinke buien gedaan.
Maar we zaten droog en gelukkig hebben we een goede verwarming.
Internet in de camper is wel erg fijn: je kunt meteen aan de slag voor het blog.

Hoogste temperatuur gisteren was 10 graden, maar dat was in de zon en uit de wind.







 Beau zat tijdens een hagelbui toch nog droog buiten..... en ook hier heeft hij ( net als thuis) een eigen bank om op te zitten ......

dinsdag 26 april 2016

Bloesemtocht


Vannacht heeft het flink geregend en ook vanmorgen vielen er stevige buien.
Een fietstocht langs de fruitboomgaarden was absoluut geen optie.
 We hebben even over het domein Ter Biest gereden, waar ook dit prachtige gebouw staat:

typisch Belgische tekst...........

We gingen weg met zon en een kwartier later moesten we hard fietsen om droog terug te komen bij de camper………
We besloten daarom,  vanmiddag met de Bloesemtoerbus mee te gaan.
Hiervan hebben we geen spijt!
 Het was een leuke, leerzame toer, met een gids die heel veel vertelde over de streek en de stad Sint- Truiden.
Onderweg zagen we heel veel fruitboomgaarden.
 We leerden dat de witte bloesem van de peren is

, die nu al bijna uitgebloeid zijn,














terwijl de bloesem van de appels roze is en pas begint uit te komen.















Daarnaast zagen we ook nog veel hoogstambomen in bloei staan en dat zijn de kersen.

We reden langs Wilderen, 




het kasteel van Duras,









 Nieuwerkerken, Kortenbos, met zijn Basiliek, Zepperen,





 het kasteel van Ordingen,









 de kapel van Helshoven,











 de gids wist van alles te vertellen over de gebouwen en plaatsen.
Uiteindelijk  kwamen we bij fruitbedrijf Bex in het plaatsje Jeuk,  waar we uitleg kregen over wat er gebeurt als de appels en peren rijp zijn.
We kregen eerst uitleg tussen de appelbomen:








Daarna gingen we naar binnen en zagen hoe de appels klaargemaakt werden voor de veiling:
de appels werden in het water gegooid ,












 schoongemaakt
en geborsteld,















daarna werden ze gesorteerd en in kisten gelegd.




Terwijl wij  binnen onze ogen uitkeken,  een lekker sapje
proefden en een zakje met appels kregen was het buiten beginnen sneeuwen:

Terug in  Sint- Truiden fietsten we tussen de hagelbuien door weer terug naar de camperplaats.
Vandaag hebben we een zeer afwisselende weerdag gehad: zon, regen, hagel, sneeuw, onweer.

De temperatuur schommelde van 2 graden tot 6 graden…. En dat op 26 april


maandag 25 april 2016

We gaan weer op pad!


We zijn begonnen aan de derde reis met onze camper.
 




Het einddoel van deze reis is Tallin in Estland.
Maar evenals bij onze vorige reizen is het niet de bedoeling daar rechtstreeks naar toe te rijden.
Wij willen  onderweg ook graag iets zien en doen..
Haast hebben we niet, we hebben de tijd aan onszelf.
De eerste plaats, die we aan wilden doen is St Truiden in Haspengouw. 
Deze streek staat bekend om zijn vele fruitbomen, die omstreeks deze tijd in bloei staan.
We willen hier een paar dagen fietsen. Of dit ook gaat lukken is een beetje afhankelijk van het weer.
Vanmiddag aangekomen op de camperplaats, die alleen open is in de maanden  april en mei (bloei) en de maand september (oogsten).

 


















We wilden te voet naar de stad, maar al na 200 meter begon het te gieten, dus wij terug en toen het weer droog was, hebben we de fiets gepakt
Als eerste kwamen we bij het Begijnhof,
waar we een zeer vriendelijke dame aantroffen in het kerkje,
die ons vertelde over de kerk en het Begijnhof, maar ook het nodige wist over de rest van de bezienswaardigheden:
De Abdij












Het stadhuismet zijn mooie toren :



















De Onze Lieve Vrouwe kerk

De kerk van het Begijnhof is vooral bekend door de prachtige muurschilderingen.



Het orgel heeft nog mooie klanken :
Het begijnhof zelf is volgens de mevrouw "verprutst", er staan nog een paar mooie huisjes, maar dat is het dan ook wel:


Door de regen weer terug naar de camperplaats gefietst,

Het was een koude, natte dag.