zondag 11 oktober 2015

Šiberic en Krka

Na nog een hele nacht regen, was het eindelijk droog toen we opstonden.
Het meisje van de receptie vertelde dat het gisteren en vannacht net zoveel geregend had als anders in de hele maand, dus dat het nogal de moeite was.
Wij reden weer over de mooie kustweg , die, zoals ik al eerder meldde, nooit verveelt.
Ook vandaag weer heel veel eilandjes gezien, mooie baaien, leuke dorpjes, waaronder dit dorp Primoŝten.
In Šibenik hebben we de auto op een parkeerplaats bij de haven gezet en zijn naar het centrum gelopen.
Daar kwamen we via deze prachtige trap
 bij 












de Dom St Jakuv

















Vooral de portalen zijn rijk gedecoreerd:























En bij dit portaal ook weer Adam en Eva , samen met een leeuw:





















Ook langs St Michael’s Fortress gelopen:
















waarvoor Romeinse overblijfselen lagen


En natuurlijk waren er rondom de Dom weer de nodige mooie plekjes te zien.
Maar….. het begon alweer te regenen en we zijn teruggelopen naar de auto; een tweede keer doornat worden zagen we niet zitten……


























Nog even boodschappen gedaan , hier zijn alle grote zaken open op zondag , en doorgereden naar Lovozac, waar we op camping Marina staan


Deze camping ligt vlak bij National Park Krka, waar we morgen heengaan op excursie.
Deze wordt georganiseerd vanaf de camping, dus dat komt ons wel goed uit.









Gelukkig heeft het niet meer geregend en  probeerden we onze natte spullen toch een beetje droog te krijgen .
De temperatuur was niet hoog vandaag, rond de 17 graden , dus wennen na zolang mooi weer te hebben gehad.
De Zeeuwse deken is in Lovozac




zaterdag 10 oktober 2015

Regen, regen, regen en nog eens regen…..

Ik heb nog nooit in mijn leven zoveel regen op één dag gezien.
Het begon vanmorgen nog aardig, beetje miezer tijdens het opruimen, maar dat mocht geen naam hebben.
We wisten al dat het weer de komende dagen een stuk minder zou worden, en dat we ook regen zouden krijgen, maar dit…….
Al rijdend richting het noorden besloten we onderweg Trogir nog even mee te pakken.
We zagen een camping op 2,5 km van het centrum in het plaatsje Seget en besloten hier te gaan staan.
Druk was het er niet, er stonden nog 4 anderen.
Mooi plaatsje bij het water en toen we net stonden begon het te regenen.













Toch wilden we Trogir bezoeken, dus we besloten naar het centrum te lopen, om niet al te nat te worden.
Eer we er waren, waren we toch al flink nat: de ene bui na de andere en tussendoor hield het ook niet op…

Enfin toch zo goed en zo kwaad als het ging Trogir bekeken, met zijn mooie oude straatjes, die door UNESCO beschermd zijn
Neem van mij aan dat het allemaal net iets minder mooi is, als het zo veel regent terwijl je daar loopt…..






In het noorden een mooie oude Renaissancepoort ( jammer van die lelijke spandoeken)

met bovenop de patroonheilige Ivan Ursine:












De kathedraal St. Lovre is zo groot en ingebouwd, dat je hem aan de buitenkant  niet in één keer op de foto krijgt



















Binnenin een prachtig portaal….foto’s zijn beetje wazig, ik denk van het vocht.
.









Twee leeuwen, met aan de ene kant Eva en aan de andere kant Adam















De achthoekige stenen preekstoel;


















En de prachtige Ivan-kapel:



















Het plafond bestond uit 100 kinderhoofdjes, die allemaal een verschillende uitdrukking hadden ( hoorde ik toevallig van een Duitse gids…) en God de vader hangt ondersteboven
De foto’s verschillen heel erg van kleur, ligt niet aan de camera of jullie computer/telefoon, maar aan de belichting in de kerk....

















Buiten, recht tegenover de kerk staat de Towerclock,












naast het stadhuis:


















Tussen  het stadhuis en de Towerclock was nog een gebouwtje, waar een monument stond
 en aan de muur hing een plaquette























En ondertussen hadden we flinke buien, het water stroomde echt over de straten, we werden natter en natter.















We hebben nog door de straten gelopen en een paar mooie hoekjes ontdekt;



































Terug naar de camping , waar we drijfnat aankwamen en ons meteen konden verkleden.
De regen bleef maar komen, dus alleen het hoognodige werd nog buiten gedaan en wij hebben ons binnen vermaakt:

en.....voetbal op tv, dus geen probleem
Echt koud was het niet, maar ja als, je zo nat bent……












Natuurlijk was de Zeeuwse deken ook op:





vrijdag 9 oktober 2015

Donderdag en vrijdag

Twee dagen in een verslag(je)
Ik neem nu maar eens 2 dagen ineen.
 Reden: we hebben deze dagen alleen maar genoten van het mooie weer en de heerlijke temperatuur van 24 graden.
Niets bijzonders gedaan, maar heerlijk in de zon gezeten.
Nog wel 2 keer gezwommen, alhoewel het water best wel fris was en je heel ver het water in moest lopen , om en beetje te kunnen zwemmen…
Ook leuke gesprekken gehad met buren aan beide kanten: aan de ene kant Nederlanders, die we in Maribor ook al hadden gezien en aan de andere kant Polen, die ons informatie gaven over wat we in Polen beslist moesten gaan bezoeken als we terug gaan.
Ik heb ook bijna geen foto’s genomen, dit zijn de enige:
Vanavond, mooie wolken met de zon erachter:













Vissers zie je hier de hele dag:

















En….. we hebben lekker gegeten: kip, met gebakken aardappelen en zelfgemaakte appelmoes.Dat is een van de dingen die ze hier echt niet kennen.











En met dit uitzicht afwassen is echt niet vervelend hoor












De Zeeuwse deken is nog steeds op :