woensdag 7 oktober 2015

Split

Volop zon, toen we vanmorgen opstonden, dus lekker buiten ontbeten.
Daarna zijn we op de fiets naar Split gereden.

Eerst een stevige klim, dan een hele lange afdaling en verder gereden langs het strand naar de stad.
Al met al toch een rit van ruim 10 km, eer we in het centrum waren.


Daar stonden we meteen voor de muren van het paleis, waarbinnen een hele stad is gebouwd.
We zijn niet in het paleis geweest, want Beau mocht er niet in en omdat het zo druk was, leek het ons ook geen goed idee, hem daar ergens vast te zetten.










Dan maar doorgelopen door de ondergrondse passage, 

















waar nu tal van kraampjes met souveniers staan, 

















tot de kathedraal en 





















daar ook binnen een kijkje genomen,
Je mocht er niet fotograferen, maar werkelijk iedereen was bezig, dus ook maar een paar foto’s genomen.
















Ook in de Crypte geweest. Viel heel erg tegen….
dit was alles ......











Het plein voor de dom : het Peristyle heeft nog enkele zuilen ,die bewaard zijn gebleven.




Verder wordt het plein omgeven door de verblijven van de keizer……














Wij zijn verder gelopen door de nauwe straatjes



















waar we ook iets gegeten hebben 

















en kwamen uit op een plein, 













waar ook weer een paleis stond:
















en een paar mooie hoekjes waren;













Voor de vismarkt waren we duidelijk te laat….jammer












Door heel veel kleine straatjes weer uitgekomen op de Boulevard Riva, waarbij aan het begin onze fiets stond. 
Die hebben we gepakt en we zijn  de hele boulevard afgefietst, waar ik aan het eind deze foto kon maken





Het ging er steeds donkerder uitzien, dus besloten we terug te fietsen, langs dezelfde weg , die we gekomen waren.

Onderweg zagen we glastuinbouw, maar dat is hier iets anders georganiseerd dan bij ons:




Je zal deze weg maar met je camper moeten rijden….







Net terug op de camping , begon het inderdaad te regenen












dus moeten we ons binnen bezighouden:


dinsdag 6 oktober 2015

Van Zaostrog naar Split

Dinsdag 6 oktober
We hebben onze weg naar boven vervolgd, weer via de M8, die ook een naam blijkt te hebben:  Jadranska  Magistrala. 
We volgen deze weg nu al heel lang, maar hij verveelt niet.
De uitzichten blijven mooi, zowel op de eilanden, als op de dorpjes, waar we langs rijden.
In Makarska hebben we een supermarkt gezocht, want dat was wel nodig…. Onze voorraad was ernstig uitgedund….
Ook nog door het centrum gereden, maar er niet uit geweest.
Ook geen foto's genomen : mijn voet deed erg veel zeer......
Het centrum van Omis zag er ook leuk uit, misschien hier nog maar eens terugkomen later.
Bij Split staan we op de camping in het plaatsje Stobreč op de camping met dezelfde naam.
We hebben heel veel geluk: een prachtige plek aan het water.















5 stappen en we staan in de zee…..
Omdat we morgen op de fiets naar Split willen, nog even op onderzoek gegaan naar de goede weg.
Die was nu heel erg druk, maar dat was werkverkeer volgens een Kroaat.
Overdag zou het veel rustiger zijn.
Terug op de camping heeft Peter lekker gekookt:

En alweer hadden we vandaag goed weer, zo’n 23 graden …











De Zeeuwse deken op :

maandag 5 oktober 2015

Regendagje

Dit was een echte regendag …het heeft de hele dag geregend, tot vanmiddagkwart over 4.
Omdat dit niet zo heel veel voorkomt, hadden we geen moeite om de dag in te vullen; beetje poetsen,
even kijken of de winkel open was…… niet dus........De enige supermarkt hier heeft  zeer beperkte openingsuren .












alles is ook hier gesloten, duidelijk eind van het seizoen











Ook de Monastery konden we niet bezoeken.

















Dan maar terug naar de camping en jezelf vermaken met lezen, handwerken.
Toen het weer droog was, hebben we toch nog even een stuk gefietst.
Ditmaal naar de andere kant en zo kwamen we via de kustweg terecht in Podaca, waar het ook uitgestorven was.
Wel weer een oorlogsmonument.


















Terug op de camping heb ik mijn teen gestoten, en dat voelt niet lekker.
Hopen dat het niet al te veel pijn blijft doen, want we gaan richting Split morgen…….
Ondanks de regen was het niet koud vandaag, rond de 22 graden. Dat is dan wel weer het voordeel als je nog zover in het zuiden zit.

De Zeeuwse deken is nog steeds op de camping :

zondag 4 oktober 2015

Zondag, rustdag

Zondag, rustdag
Vannacht hadden we voor het eerst, sinds lange tijd weer eens regen. Niet erg hoor, als je in je bed ligt.
Vanmorgen veel dikke bewolking, maar temperatuur van 23 graden, dus geen klagen.
We hebben ons voorgenomen, om zolang mogelijk onder in Kroatië te blijven, tenminste: als het weer hier zo goed blijft.
We zijn  gaan fietsen . op een klein stukje over de hoofdweg na, helemaal langs het water kunnen fietsen tot Drvenik.
Opvallend was, dat bijna alles al dicht is. Ook de appartementen lijken niet meer bezet te zijn.
En dat terwijl de camping gisterenavond bijna volledig bezet was……











Gelukkig voor de zaak, waar wij een kop koffie dronken, kwamen er 2 bussen met toeristen aan, die wilden eten.

De koeling , die gewoon buiten stond, zag er uitnodigend uit:












Wij konden intussen even lekker internetten, want op de camping moeten we daar bijna 5 euro per dag voor betalen per telefoon en dat vinden we toch echt te gek.

Teug gefietst langs dezelfde weg , hierbij kwamen we langs een kapelletje, waarin dit keer geen Maria of  Christusbeeld , maar , volgens ons, St. Joris en de draak…….












Rest van de dag  lekker in de zon gezeten en beetje gelezen en lapjes aan elkaar gezet….












Beau heeft zijn plekje ook gevonden, maar wat er nou zo leuk is om achter een plant te liggen........












Ook nog gezwommen en ons weer verwonderd over het heldere water….








Vanavond buiten gegeten met een prachtige avondzon op de berg achter ons:








Heerlijk, ontspannen dagje
De Zeeuwse deken is nog op: