zaterdag 3 oktober 2015

Ston , Bosnië Herzegovina en weer in Kroatië

Toen we zaten te ontbijten bedachten we , dat we vandaag wel verder konden rijden.
Het was erg bewolkt, toen we opstonden, maar wel een temperatuur van al 21 graden.
De voorspellingen waren ook niet best :  91% kans op regen.
Dan kan je maar net zo goed op pad zijn.
Ales ingepakt, betaald en om 10 uur waren we al op pad.
We moesten weer heel het schiereiland over, zo’n 60 km  dus reden in omgekeerde richting van woensdag.
De uitzichten waren ook nu weer prachtig.














Ook het lugubere verbrande gebied moesten we weer door:

We zagen overal druivenplukkers aan het werk:







Peter proefde en kocht ook wijn:











In Ston  parkeerden we de auto en we zijn het stadje ingelopen.

Ik heb deze reis iets met nauwe straatjes,





Doorkijkjes en

















 klokkentorens ….


















We wilden ook over de beroemde Middeleeuwse  muur, die de 2 forten van Veliki Ston en Mali Ston verbond, lopen


















We hebben niet de hele muur, zo’n 6 km lang , gelopen, maar alleen het gedeelte boven Ston.












Beneden nog even door het stadje gelopen:
De meteropnemer hoeft hier niet aan te bellen













Mooie wekpotten gewoon buiten op een plank:












Wie het weet , mag zeggen wat dit is:














Citrusvruchten :













Het vlees voor het naastgelegen restaurant wordt buiten gebakken:












Een hele grote pot, die je in alle boekjes tegenkomt, maar de betekenis ontgaat ons volkomen…..











Toen we uitgekeken waren was het nog vroeg, we besloten door te rijden naar het vaste land en dan langs de kustweg , de 8,  richting Split.
Via deze mooie brug reden we langs de oester- en mosselkwekerijen:












We reden Kroatië  uit, Bosnië- Herzegovina in, Bosnië- Herzegovina uit en Kroatië weer in  en dat alles binnen 20 minuten.
Tja , Bosnië- Herzegovina wilde in 1995 perse dit stukje aan het water behouden, zodat ze een havenstad overhielden: Neum……
Alleen dit bord liet zien dat we aan de grens waren, zelfs onze paspoorten waren niet interessant genoeg om te bekijken…… zaterdagmiddag zeker……








We kwamen langs de groenten- en fruittuin van Kroatië:
Dat was ook duidelijk te zien langs de weg:











Ik denk dat we zeker 50 van deze kraampjes zijn tegengekomen.
Wel heel mooi om te zien: alles is keurig uitgestald :











er hangen mooie strengen:

















en de potten groenten zien er prachtig uit.












Omdat het al rond half 4 was, besloten we de camping die we als eerste tegen kwamen te gaan staan: het werd:
in het plaatsje Zaostrog.
Onvoorstelbaar hoe druk het is hier: Duitsers, Duitsers, Duitsers  en nog een paar andere nationaliteiten.
Grote camping, die bijna vol staat.
Wij vonden een plekje , vlak bij de kerktoren:


















We hebben weinig zon gezien vandaag, maar geen regen ( dus hier kunnen ze het ook niet voorspellen) , temperatuur rond de 23 graden en vanavond tot na achten buiten gezeten, omdat het nog zo lekker was!
De Zeeuwse deken ligt op één van de prachtige planten die hier staan:




vrijdag 2 oktober 2015

Korčula

Een bezoek gebracht aan Korčula. 
Dit is de naam van een stad, die op het gelijknamige eiland ligt.
Daarvoor moesten we dus  met de ferry  mee.

Mooi weer, goed  plekje op het bovendek gezocht

















We misten de goede afslag , reden over de drukke weg, waar we wel getuige waren van de eerste landing van de nieuwe reddingshelikopter, althans, dat vertelde één van de toeschouwers.










Korčula heeft  een prachtig oud stadsdeel.













Ook hier weer heel veel smalle straatjes







doorkijkjes

















Leuke haven














We maakten eerst een wandeling langs de buitenkant .



Daarbij kwamen we langs de torens,


















maar zagen ook een paar mooie gebouwen, die we niet in onze boekjes terug kunnen vinden  en het toeristenbureau hebben we helemaal niet gezien……








De hoofdingang van het oude gedeelte is versierd met Marcusleeuwen:


De hoofdingang is versierd met Marcusleeuwen:



















Het binnenplein wordt gedomineerd door de Marcusdom:
Prachtig hoofdportaal










Ik ben er niet in geweest; ik ben nog steeds van mening dat je geen geld moet betalen om een kerk te bekijken…..

Wel heb ik de toren beklommen:

















Mooi uitzicht



Het hele plein is omgeven door vroegere paleizen.
Dit is het bisschoppelijke paleis, waar nu een museum in is gevestigd.

















Er stond ook een zuil, wat duidt op de Venetiaanse overheersing vroeger.














Men zegt dat Marco Polo, de ontdekkingsreiziger hier geboren zou zijn, maar dat is een veronderstelling.











Hier maakt er handig gebruik van, er zijn talloze Marco Polo shops zoals deze:

















Van zijn geboortehuis staan alleen nog buitenmuren overeind, het  wordt wel gerestaureerd…….



Weer naar beneden gelopen door de mooie straatjes












en iets gegeten.














We zagen dat tegenover de bistro een kapperszaak zat.
Meteen gevraagd of we geknipt konden worden en ja hoor, ze werken hier niet op afspraak:


Nog even rondgefietst en daarna wel de goede weg naar de ferry terug gevonden.
Heel wat beter dan langs die drukke hoofdweg.
In Orebič langs de boulevard teruggefietst en


op de mooie poorten, met daarachter de grote herenhuizen van vroeger  en de grote tuinen gelet. . Ik las er gisterenavond iets over, dus lette nu goed op:
Het was weer een mooie dag, 23 graden, dus goed te doen .

De Zeeuwse deken was ook mee naar :

donderdag 1 oktober 2015

Orebić

Fietstochtje gemaakt naar Orebić. Het ligt op maar 2 km van de camping.
Eerste stuk moet je op de drukke weg rijden, maar dan kan je verder via de “boulevard’
Smal weggetje met mooie huizen erlangs.
In het haventje even gekeken hoe laat de veerboot naar Korčula vertrekt, want daar willen we morgen naar toe.















Daarna verder gefietst langs het water, dat hier heel erg helder is:












tot we niet meer konden  en dan via de weg richting Loviste.

Onderweg zagen we mandarijnenbomen,




Duidelijk, dat hier een echte fan woont;




















Mooie cactus:









Na waar we gisteren doorgereden zijn ,verwondert dit me niets:















Terug op de camping beetje gelezen, gebreid.





Ook onze nieuwe zwemschoenen even getest, die heb je hier  echt wel nodig als je wil zwemmen, want hier heb je geen mooie  zandstranden, maar liggen er hoofdzakelijk keitjes en keien, niet te doen op je blote voeten
We zijn er alle twee tevreden mee!




Daarna nog even naar de supermarkt gelopen, die aan de overkant van de camping staat en toen was de dag weer bijna voorbij.
Vandaag was het heerlijk weer, zo’n 23 graden en we zeiden tegen elkaar:” we hebben nog niet vaak  op 1 oktober, ’s avonds rond half 7 buiten zitten eten”.
Het zou hier een mooie plaats zijn om te overwinteren, maar dat gaat niet lukken, want de camping is vanaf 1 november gesloten.
Onderweg zagen we al , dat veel campings nu al dicht zijn!
De Zeeuwse deken ging vanmiddag mee naar de supermarkt: